Jeśli jesteśmy młodymi ludźmi i chcielibyśmy pracować w ciekawym zawodzie, to możemy zacząć swoją przygodę jako kierowca międzynarodowy. W dzisiejszych czasach w całej Polsce brakuje na to stanowisko olbrzymiej ilości ludzi, a co za tym idzie pracę możemy dostać praktycznie od ręki, nawet jeśli nie mamy doświadczenia w transporcie. Dodatkowo, musimy wiedzieć, że żeby podjąć zatrudnienie jako kierowca busa nie musimy wcale posiadać specjalnych uprawnień. Wystarczy, że będziemy mieć prawo jazdy kategorii B, które uprawnia do kierowania pojazdem, którego masa całkowita nie przekracza trzech i pół tony. Właśnie w tych widełkach mieści się każdy, nawet duży busik. Przed podjęciem zatrudnienia oczywiście będziemy musieli przejść odpowiednie badania zdrowotne, jednak wykonywane są one na koszt pracodawcy i można je zrobić w jeden dzień. Lekarz będzie musiał sprawdzić nasz wzrok, słuch oraz czas reakcji. Jeśli pozytywnie przejdziemy takie badania, będziemy mogli wykonywać zawód. Praca jako kierowca międzynarodowy wiąże się z częstymi wyjazdami, zatem musimy być osobami, które lubią pracę w ruchu ciągłym. Pamiętajmy również, że będziemy mieć do czynienia z różnymi systemami pracy jak i z różnymi formami zapłaty za naszą pracę. Przede wszystkim musimy wiedzieć, że rozróżniamy transport międzynarodowy i krajowy. Jaka jednak jest różnica między nimi? Przede wszystkim w transporcie krajowym zarobimy zdecydowanie mniej niż podczas jazdy po Unii Europejskiej. Tutaj jako ludzie bez doświadczenia będziemy mieć do czynienia z kwotami rzędu stu trzydziestu złotych za każdy dzień pracy. Czy jest to kwota za którą warto żegnać się z domem na przynajmniej parę dni? Tutaj decyzję podjąć musimy indywidualnie. W transporcie krajowym najczęściej mamy do czynienia z systemem w którym w trasie będziemy jeździć przez pięć dni i wracać do domu na weekend. Raczej nie zdarza się, żeby były to dłuższe dni. Nikomu się takie zostawanie w trasie nie opłaca. Wraz z nabywaniem doświadczenia nasza stawka wzrośnie, jednak rzadko kiedy spotyka się ludzi, którzy jeżdżąc po kraju zarobią więcej niż sto sześćdziesiąt złotych. Jeśli jednak jesteśmy ludźmi odważnymi, znamy podstawy języka niemieckiego, lub angielskiego to możemy pokusić się o wykonywanie transportu międzynarodowego. Tutaj nasze zarobki będą zdecydowanie większe i już na samym początku kariery otrzymamy co najmniej sto pięćdziesiąt złotych. Szybko jednak mamy okazję wynegocjować wyższą kwotę, żeby już na następną trasę wyjeżdżać bogatsi nawet o sto osiemdziesiąt złotych za każde dwadzieścia cztery godziny w trasie. Za granicą możemy również być rozliczani za każdy przejechany przez nas kilometr. Jeśli posiadamy firmę, która jest na ugruntowanej pozycji na pewno będziemy mogli pokonywać naprawdę wiele kilometrów w ciągu dnia. Dlatego, szefowie takich firm gwarantują przynajmniej dwadzieścia cztery grosze za każdy kilometr. Pamiętajmy, że infrastruktura drogowa na zachodzie jest znacznie lepsza niż u nas, zatem pokonanie nawet tysiąca kilometrów nikomu nie sprawi problemów. Jednak w transporcie możemy często trafić na przeróżne niespodzianki spowodowane ruchem na drogach, lub pracą ludzi na magazynie. Zatem, jeśli trafimy na popularny korek to stojąc w nim tracimy nasze pieniądze. Jeśli więc nie chcemy się martwić takimi wydarzeniami powinniśmy prosić o stałą dniówkę. Jeśli jednak praca za kierownicą nie leży w kręgu naszych zainteresowań, a jednak chcielibyśmy zostać przy transporcie, to możemy spróbować zasiąść przed komputerem w firmie. Spedytor międzynarodowy zarobki ma na poziomie dużo wyższym, niż te które dostają kierowcy, jednak jego praca wiąże się z ogromną odpowiedzialnością. Wykonując ten zawód będziemy odpowiedzialni za wszystkich podległych kierowców, będziemy musieli organizować im ładunki, oraz kontrolować ich czas pracy. Zatem nasza praca musi być poukładana w taki sposób, żeby nasi kierowcy mieli czas na spanie, czy jedzenie. Często również będziemy musieli rozwiązywać wszelakie konflikty w magazynach, gdzie na przykład nasz ładunek zaginie, lub nie będzie jeszcze gotowy, a my już mamy pracę zaplanowaną na kilka dni do przodu. Jest to bardzo stresujące stanowisko, gdzie w gotowości jesteśmy nawet po zakończeniu swojej pracy w biurze. Musimy być przygotowani na to, że będziemy musieli pomagać naszym kierowcom w znalezieniu niektórych firm, oraz w tym, żeby pomóc im znaleźć odpowiednie miejsce do spędzenia nocy w trasie. Wraz z nabieranym przez nas doświadczeniem na pewno ten element będzie dla nas coraz łatwiejszy, jednak na początku naszej kariery możemy napotkać pewne trudności. Pamiętajmy jeszcze, że spedytor międzynarodowy musi biegle władać w wielu językach, dzięki czemu będzie mógł swobodnie korzystać z giełdy transportowej. Musimy również działać szybko i logicznie, aby praca którą wykonujemy miała zawsze ręce i nogi. Jeśli wydaje nam się, że jest to nasza praca marzeń, to możemy już dziś przeszukać ogłoszenia lokalne w celu znalezienia odpowiedniego zatrudnienia bez doświadczenia.